Dogotherapy as a form of rehabilitation of people with disabilities

Authors

  • Małgorzata Bednarczyk

Keywords:

kynotherapy, disabled people, treatment of people with disabilities, dogs

Abstract

Dogotherapy is a form of therapeutic exercise. It is also an example of how natural methods are used to treat disabilities in both children and adults. The paper tackles the issue of using dogs in the treatment of people with disabilities.. The author analyses the available literature and research results to highlight the main areas of using dogs for rehabilitation purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chmiel K., Kubińska Z., Derewiecki T., 2014, Terapie z udziałem zwierząt
w rehabilitacji różnych form niepełnosprawności, Probl. Hig. Epidemiol.
95(3), Wyd. PTH.
Boguszewski D., Świderska B., Adamczyk J.G., Białoszewski D., 2013,
Ocena skuteczności dogoterapii w rehabilitacji dzieci z zespołem Downa.
Doniesienie wstępne. Prz. Med. Uniw. Rzesz. Inst. Leków, 2,
Wyd. UR.
Drwięga G., Pietruczuk Z., 2015, Dogoterapia jako forma rozwoju wspierania
dziecka niepełnosprawnego, „Niepełnosprawność – zagadnienia,
problemy, rozwiązania”, nr III/2015(16), Wyd. PFRON.
Filozof J., 2004, Dogoterapia? Co to jest?, Wyd. Polskie Stowarzyszenie na
rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Koło w Jarosławiu.
Gręda A., 2011, Dogoterapia jako metoda pracy z dziećmi niepełnosprawnymi
w Polsce, (w:) Kędra E. (red.), Wybrane zagadnienia z pediatrii i opieki
nad dzieckiem niepełnosprawnym, Wyd. Wyższa Szkoła Medyczna
w Legnicy.
Jagielski D., Jagielska A., 2014, Pyszora A., Dogoterapia — historia, założenia,
cele. Propozycja zastosowania w opiece paliatywnej, Medycyna
Paliatywna w Praktyce, tom 8, nr 4, Wyd. Via Medica.
Kanony kynoterapii, 2011, Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne
(www.kynoterapia.eu).
Karbowniczek J., Mielczarek J., 2007, Dogoterapia jako naturalna metoda
wspomagania, leczenia i rehabilitacji dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 2,
Wyd. Akademia Ignatianum w Krakowie.
Kobylińska M., Gajewska E., 2015, Efekty dogoterapii u dziecka z autyzmem
– opis przypadku, Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 1 (42)
2015, Wyd. UM w Poznaniu.
Kłodzińska-Berkau M., 2009, Dogoterapia w teorii i praktyce w kontekście
dziecka autystycznego, Poznańskie Zeszyty Humanistyczne, XII,
Wyd. „Rys”.
Nawrocka-Rohnka J., 2004, Dogoterapia jako metoda wspomagania rehabilitacji
dziecka z zaburzeniami rozwoju, Nowiny Lekarskie 79, 4, Wyd.
PUBLISHER UM w Poznaniu.
Pieczyńska N., Nawrocka-Rohnka J., Urban M., 2012, Dogoterapia i dogoaktywności
– podobieństwa i różnice, Poznań.
Sochoń K., Zalewska A., Zalewski K., Sochoń M., Jopa M., Duda R.,
2013, Cierpienie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – rola
fizjoterapeuty, (w:) Ból i cierpienie, Makiełło-Jarża G. (red.), Wyd.
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Stryła W., Majchrzycki M., Łańczak-Trzaskowska M., Janicka A., 2012,
Dogoterapia – metoda wspierająca rehabilitację medyczną, (w:) Majchrzycki
M. (red.) Dysfunkcje narządów ruchu. Interdyscyplinarne
rozumienie problemów związanych z diagnostyką i terapią dziecka,
tom 3, Wyd. UM w Poznaniu.
Tarnowska G., 2010, Regulamin Egzaminu Psa Terapeutycznego, opracowany
według wymagań testowych dla psów terapeutycznych
zalecanych przez TDI (Therapy Dogs International) Dog-Play
Therapy Dogs and Visiting Pets.

Published

2019-11-26

How to Cite

Bednarczyk, M. (2019). Dogotherapy as a form of rehabilitation of people with disabilities. Disabled Student. Sketches and Theses, 16(16(9), 167–178. Retrieved from https://www.czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1164