Actions preventing the social exclusion. Prospect of the teacher

Authors

  • Magdalena Maria Ślusarczyk

Keywords:

including education, social inclusion, social exclusion, teacher, school

Abstract

Social inclusion is a condition that requires the school to meet the needs of the student. Inclusive activities focus on the acceptance of diversity, the general provision of education, the provision of benefits to the appropriate groups of children without excluding them. School is a place where the idea of inclusion should be implemented and realized. One of the people who should lead in this area is the teacher, pedagogue. This article aims to present the pedagogue's activities in the context of measures to prevent social exclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Khamisy D., 2016: Nauczyciele wobec dylematu za czy przeciw inkluzji.

Inkluzja jako hasło czy rzeczywistość?, [w:] L. Pytka, T. Zacharuk,

M. Wiśniewska (red.), Perspektywy i doświadczenia edukacji inkluzyjnej,

UPH, Siedlce.

Babiarz M.Z., Rutkowski M., 2015: Inkluzja w edukacji - przestrzeń w różnorodności,

[w:] S. Sobczak, L. Pytka, T. Zacharuk (red.), Edukacja inkluzyjna.

Teoria – system – metoda, część 1, UPH, Siedlce.

Firkowska-Mankiewicz A., Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej

szkoły [dostęp online: 23.02.2017),

https://www.ore.edu.pl/materiay-do-pobrania-41018/category/177-

ksztacenie-uczniw-niepenosprawnych-w-szkoach-oglnodostpnych.

Rafał-Łuniewska J., Zmiany warunków organizowania kształcenia specjalnego

[dostęp online: 20.02.2017), https://www.ore.edu.pl/materiaydo-

pobrania-41018/category/77-inne.

Sobczak S., Gaik B., 2015: Edukacja inkluzyjna jako proces edukacyjno-

-wychowawczy realizowany w szkole w interpretacji pedagogiki ponowoczesnej,

[w:] L. Pytka, T. Zacharuk, M. Wiśniewska (red.), Èlan

vital w edukacji inkluzyjnej i profilaktyce kreatywnej, UPH, Siedlce.

Tarwacki M., Edukacja włączająca – przyszłość polskiej edukacji,

[dostęp online: 20.02.2017), https://www.ore.edu.pl/materiay-dopobrania-

/category/177-ksztacenie-uczniwniepenosprawnych-

w-szkoach-oglnodostpnych.

Zacharuk T., 2008: Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, UPH, Siedlce.

Published

2019-11-28

How to Cite

Ślusarczyk, M. M. . (2019). Actions preventing the social exclusion. Prospect of the teacher. Disabled Student. Sketches and Theses, 17(17(10)2017), 265–270. Retrieved from https://www.czasopisma.uph.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1230