Attitudes of teachers implementing inclusive education and their hope for success

Authors

  • Sławomira Laskowska

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2019.19.19

Keywords:

attitudes towards work, teachers, hope for success

Abstract

Changes in education having a structural-functional character are not without an
effect on the teachers. There are in fact cognitive patterns with which people, having limited
adaptability, operate in conditions of profound social change. Man is not able to produce
new cognitive structures that correspond to changes in the environment or social work in
a short period of time. The lack of these structures often prevents adequate perception of
changes, raises anxieties and negative emotions, deepens stress and shapes attitudes. The
character and scale of changes in education are sometimes in conflict with existing beliefs,
views and attitudes of teachers, which may cause the phenomenon of cognitive dissonance
and affect the attitudes towards work. It happens especially when there are limited opportunities
to achieve professional success that determines the implementation of their personal
and professional plans.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bera R., (2003), Postawy zawodowe pilotów wojskowych w procesie restrukturyzacji polskich sił powietrznych, Warszawa.

Gerstman S., (1970), Osobowość. Wybrane zagadnienia psychologiczne, Warszawa.

Januszek H., Sikora J., (2000), Socjologia pracy, Poznań.

Kanios A., (2018), Postawy pracowników zawodów pomocowych wobec osób starszych, Lublin.

Karney J., (2007), Psychopedagogika pracy, Warszawa.

Kotarbiński T., (1965), Traktat o dobrej robocie, Warszawa.

Kozielecki J., (2006), Psychologia nadziei, Warszawa.

Krawczyk-Bryłka B.,(2013), Nadzieja na sukces jako atrybut przedsiębiorcy, Warszawa.

Łaguna M., Trzebinski J., Zięba M., (2005), Kwestionariusz nadziei na sukces, Warszawa.

Mądrzycki T., (1977), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, Warszawa.

Marody M., (1976), Sens teoretyczny a sens empiryczny pojęcia postawy, Warszawa.

Mika S., (1980), Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa.

Nowak S. (red.), (1973), Teorie postaw, Warszawa.

Reykowski J., (1986), Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, Warszawa.

Snyder C., (2002), Hope theory: rainbows in the mind, "Psychological Inquiry", nr 13.

Sterniczuk B., Sterniczuk H., (1979), Człowiek w procesie pracy. Postawy wobec pracy, Warszawa.

Wojciszke B., (2007), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa.

Published

2019-12-10

How to Cite

Laskowska, S. (2019). Attitudes of teachers implementing inclusive education and their hope for success. Disabled Student. Sketches and Theses, 19(19(12), 245–256. https://doi.org/10.34739/sn.2019.19.19