Benefits and threats for students resulting from implementing inclusive education in the opinion of primary school teachers in Mińsk Mazowiecki

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.05

Keywords:

szkoła, edukacja włączająca, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Abstract

This article is devoted to the implementation of inclusive education in the city of Mińsk Mazowiecki. The opinions of teachers of two schools were surveyed. Inclusive education is an education that brings everyone together, regardless of difficulties. In its circles, it includes both able-bodied students and those with disabilities. Support is provided by teachers, tutors, and specialists. In case of difficulties, you can use the help of psychological and pedagogical counseling centres, teacher training centers or pedagogical libraries. To operate more and more effectively, amendments to laws are periodically introduced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.

Czarnocka M. (2019), Zajęcia socjoterapeutyczne – jak i dla kogo organizować, https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/zajecia-socjoterapeutyczne-jak-i-dla-kogo-organizowac-2955.html, data dostępu: 30.06.2023.

Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów (2022), https://www.ore.edu.pl/2022/06/edukacja-wlaczajaca-odpowiedzia-na-potrzeby-wszystkich-polskich-uczniow/, data dostępu: 1.07.2023.

Łaska B. (2019), Prawo oświatowe a edukacja włączająca, online: Edukacja włączająca – seria publikacji, witryna Ośrodka Rozwoju Edukacji, https://www.ore. edu.pl/2019/09/edukacja-wlaczajaca-seria-publikacji/, data dostępu: 1.07.2023.

Polski Komitet ds Unesco: Edukacja dla Wszystkich (s.a.), Polski Komitet ds. UNESCO: strona główna, https://www.unesco.pl/edukacja/edukacja-dla-wszystkich/, data dostępu: 1.07.2023.

Pytka L. (2008), Rozkwit pedagogiki resocjalizacyjnej w Polsce, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 3-4 (75-76), s. 18-27, online: https://kkwr.org.pl/wp-content/ uploads/2018/01/Opieka-Wychowanie-Terapia_2008_3-4.pdf#page=20, data dostępu: 6.07.2023.

Pytka L., Zacharuk T. (2014), Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743.

Skałbania B., Babiarz M. (2018), Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, nr 18(11).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59.

Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.

Published

2023-09-29

How to Cite

Mórawska, W. (2023). Benefits and threats for students resulting from implementing inclusive education in the opinion of primary school teachers in Mińsk Mazowiecki. Disabled Student. Sketches and Theses, (16(23). https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.05